Hel kyckling i ugnen

Allmänt / Permalink / 0

Jag är rätt duktigt på att tillaga kyckling i ugn, alla de som har ätit tycker det smakar gudomligt ;)


Här kommer receptet.
En hel kyckling som ska stå i marenad så länge det går , helst under naten. Jag hade idag marinerat den i 3 timmar.

1/2 dl olja
2 hackade lök
3 st hackade vitlöksklyftor
2 mtsk grill krydda
1 mtsk Cury
1 mtsk paprika pulver
Citron saft 1 st
Chili flan eller pulver efter smak ( vi gillar vår mat rätt starkt)
2 mtsk flytande honung
 Har man färska örter så som mynta, dragon eller koriander så kan man gärna hacka i lite av varje. Jag hade inte nu i den här marenaden. Gnid in kycklingen ordentligt med all krydda och låt stå. 
Sätt ugnen på 160 grader och skala och hacka morötter och potatis och ha i formen bredvid kycklingen . Lägg på alemenjumfjule och in i ugnen. Jag brukar ha kycklingen i Ugnen i en timme sen så tar jag bort alemenjumet och har en halv tinne till då höjer jag värmen till 200 efter den första halvtimmen. 
Servera med bulgur , ris eller potatis. 

Till top