Qaraxarman

Allmänt, Mat / Permalink / 0

Qaraxarman är en bollgur liknande vete sort som man äter ofta i kurdstan. 


Jag kommer ihåg första gången jag åt det hemma hos min kusin när jag va liten. Sedan den dagen så älskar jag den här maträtten. Man äter Qaraxarman med sallad och nyplockade örter sås om mynta, dragon, gräslök o persilja. Lamkött eller kyckling kan man ha vid sidan. 
Jag brukar ha lamkött bitar stekta i Qaraxarman .

Det tog mig lång tid att hitta Qaraxarman här i Sverige . Jag köper det i orientaliska affärerna , jag kan tyvärr inte namnet på svenska. Men vill man gärna ha det kan man alltid fråga i orientaliska mataffären  (fråga en kurd då)      ;)



6 per

2 och 1/2 glad Qaraxarman
Lite mindre än 3 glas vatten
1 liten hackade lök
1 1/2 dl olja
2 tsk salt
1 buljong (valfri smak)
400-500 gram lamkött i små bitar stekta och kryddade med peppar och salt.

Börja med att steka köket i oljan och under tiden måste man tvätta qsraxarmanen ordentligt (4-6 gånger) 

Häll vattnet i olja/löken och salta
Lägg in qaraxarmanen i vattent när det börjar koka. Blanda och låt vattent studsa bort. Sätt på locket och sänk spisen. 
Ta bort locket efter 5-10 min o rör om. Maten blir klar efter 15-20 min
Blanda in köttet innan servering.
Servera med en fräsch sallad. 

Till top